Робота № 1
Ябеда – біда
У нашому
класі стався випадок: після уроків
ми кидалися каштанами і
розбили вікно. Ми призналися
Мишковому татові і він
сказав, що перед роботою
вставить скло.
Наступного
дня на четвертому
уроці розчинилися двері й
до класу зайшов
завгосп.
-
Що трапилося? – запитала Марина
Володимирівна.
-
Акт треба
скласти , - заявив завгосп, -
ваші учні розбили
вікно.
-
По – перше ,
іде урок, а по-друге , розбитого вікна в
нашому класі немає, відповіла Марина Володимирівна.
Завгосп
обдивився всі вікна, пробурмотів : « Вигадав чи що?» - і вийшов з класу. Після уроку
я питаю в
Мишка :
-
Як ти гадаєш,
про кого це він сказав
« вигадав» ?
-
Про того,
хто йому доніс , - відповів Мишко. Завелась у
нашому класі «ябеда – біда». Але Марина
Володимирівна з будь – якою бідою
впорається.
-
Нісенітниця якась,
- кажу я. Звідки
в класі ябеда ?
-
Ти не
знаєш, - запитав мене Мишко, - чому
новий учень Андрій
Зозуля перейшов до
нашої школи ?
-
Знаю. Він казав,
що в його
класі всі діти
були погані.
-
Тридцять поганих
дітей ? Не може
бути! – запротестував Мишко.
-
Днів через два
у нас була
контрольна робота з
математики. Після уроку Марина
Володимирівна зібрала зошити
і пішла в
учительську. Раптом Мишко потяг
мене у коридор. Там
ми побачили таку
картину : стоять Марина
Володимирівна і Андрій. Нас
не бачать.
-
Валерка сам
не розв’язував, списав у Марти… А Оленка
весь час питала
- доповідає Андрій
учительці.
Кого
і про що
питала Оленка, ми не довідалися, бо вчителька
перебила Андрія:
-
Мені
зараз ніколи. На великій
перерві розповіси і товариші твої
послухають. Тут залунав дзвінок і
ми побігли до
класу. На перерві
Марина Володимирівна говорить :
-
Зачекайте діти, Андрій
хотів нам щось
розповісти. Але Андрій
мовчав. Стояв червоний, як
помідор, і ні пари
з вуст. Діти дивились
на нього й
нічого не розуміли.
-
Ну що, -
говорить Марина Володимирівна. Ти, бачу,
передумав розповідати. Ну й
не треба.
-
Будемо мовчати? – запитав я
у Мишка.
-
Як риби.
З
того часу в
нашому класі ніхто
ні на кого не ябедничав.
1.
Визнач, де
відбувалися події, описані у
творі.
А.
У дитячому садочку. Б. У
школі. В. У
літньому таборі.
2. Хто вставив
скло ?
А. Андрій
Зозуля. Б.
Завгосп В. тато
Мишка
3. Чому
Андрій перейшов з
однієї школи в іншу
?
А. Бо
він вважав, що в його класі
погані діти.
Б. Бо
він жив близько
цієї школи.
В. Бо
в новій школі
вчилися його друзі.
4. Допиши
речення.
Андрій Зозуля
розказував учительці про____________________________
_________________________________________________________________
5.
Віднови послідовність подій
у творі. Постав по
порядку числа.
1. Днів через
два була в нас контрольна
робота.
2. Після
уроків ми стріляли
каштанами і розбили
вікно.
3. З
того часу в
нашому класі ніхто
не ябедничав.
4. Завелась
у нашому класі
«ябеда – біда»
5. Наступного
дня до класу
зайшов завгосп.
6. Раптом
Мишко потяг мене
у коридор.
6. Напиши , які поради
ти можеш дати
Андрієві Зозулі ?
Робота № 2
Прочитай уважно текст.
ПІДЗЕМНИЙ МЕШКАНЕЦЬ
На узлі…і
чорніют… купки з…млі. Деякі
зовсім свіжі, їх (на)сипав кріт: зайву землю з потайних ходів повигортав.
Майже
все своє жи…я він проводить під землею,
шукає черв…яків, л…чинок
різних комах, а (на)поверхню
виходит… рі…ко.
У лісі, на луках мені частен…ко траплялися такі купки, однак
самого господаря зустрічати (не)доводилося.
Мабуть, і цього разу, якби не було зі мною Миколи Лукича, я не побачив би
підземного звірка.
Ми зупинилися на узліссі. Микола Лукич прихиливсь до
скривленого стовбура вільхи, я примостився поряд. Галявина перед нами як на
долоні, а нас не одразу помітиш.
— Зачекаємо трохи. Звірок повинен вилізти,
свіжим повітрям подихати.
Тільки лісник замовк, просто перед нами раптом заворушилася
земля. Спершу з’явилася мордочка з маленьким хоботком. Потім кріт виставив
напоказ передні короткі лапки з довгими кігтями і нарешті виліз сам. Підправив
вхід до нірки, відгорнув землю, постояв, принюхався, обтрусив свою чорно-буру
шубку.
Звірок видався мені дуже неповоротким. «Мабуть, він
тільки повзати може», — подумав я. Але раптом кріт почав бігати по галявині.
Він вовтузився в опалому листі, ховався в залишений після сінокосу оберемок
сіна. Далі, прихопивши кілька листочків, поліз у нору.
Кріт ще довго без відпочинку збирав на галявині
листя, носив до нори сухі стебла трави.
Повертаючись із лісу додому, Микола Лукич мовчав, а
потім заговорив:
— Ти, мабуть, помітив: кріт брав не все, що йому під лапи
потрапляло. На галявину вітер наніс листя різних дерев — він у нору носив
тільки дубове. В оберемку сіна звіркові найбільше сподобалися стебла материнки
та конюшини. Ці трави приємно пахнуть і так само, як листя дуба, довше
зберігаються, менше вбирають вологи, ніж інші лісові рослини. Для підземелля кращої
підстилки не знайдеш. Бачив, скільки сухого листя й трави наносив? Спальню свою
утеплює. Отже, зима прийде малосніжна, холодна. А пізня осінь буде дощовою.
Запитаєш, звідки такі прогнози? Пояснення просте. Раніше кріт жив на тому боці
галявини. Там низина, їжі для нього більше, але і коли випаде багато дощів —
усе затопить вода. Тому він і перебрався на нові квартири, тут невелике
підвищення і вода норі не загрожує.
(327
слів)
Виконай завдання.
1.
Визнач жанр прочитаного твору.
А легенда
Б оповідання
В казка
2.
Коли відбувалися події, описані у творі?
______________________________________________________________
3. Визнач
послідовність у розташуванні пунктів плану до поданого тексту.
□ Опис тваринки.
□ Купки землі на узліссі.
□ Пояснення лісника.
□ Зустріч з
кротом.
□ Праця звірка.
□ Повернення з
лісу додому.
4.
Вибери рядок, у
якому подано дієслова минулого часу.
А чорніють, прийде, вбирають
Б підправив, пахнуть, насипав
В повигортав, виставив, постояв
5.
Підкресли головні члени речення. Зазнач, якою частиною мови вони виражені. Раніше кріт жив на тому боці галявини.
6.
Поєднай слова і вислови та їх тлумачення.
і носа не вистромить
|
на краю лісу
|
як на долоні
|
займався справами, які потребують багато праці і
клопоту
|
він вовтузився
|
незграбний
|
примостився
|
зайняв місце
|
неповороткий
|
дуже добре видно
|
на узліссі
|
не виходить, не показується
|
осінь чаклує
|
закінчилося
|
віддзвеніло літо
|
знайти зручне місце
|
лящало у
вухах
|
фарбує листя
|
вмоститься
|
колишуться, гнуться
|
розхвилювалися дерева
|
стало дуже страшно
|
душа в п яти тікає
|
голосно дзвеніло
|
4.
Поміркуй і запиши.
Чому кріт перебрався на інший бік галявини (3-4 речення).
5.
1. Прочитай уважно текст,
встав пропущені орфограми, підкресли у
тексті епітети і
випиши порівняння у
зошит.
КВАКША ГРОЗУ НАКРИЧАЛА
От і осін…
вже чаклує (у)лісі. Відгуло, ві…звеніло лагідне літо. (Т, т)ихо над
річкою Тясмин, сумно. Раніш, було, аж у вухах лящ…ло від пташиного щебета…я, а
зараз лише коли-не-коли промайне якас…
зграйка, (не)голосно між собою перегукуючис…,
і знову тиша... Хіба що в…рона
зовсім (не)сподівано (над)вухом
каркне. Та так голосно, що у бідних пічкурів¹ аж душа в п’яти тікає.
Або сорока помітить мене з вудочкою, вмоститься недалечко й починає свої лісові
новини з подробицями переказувати.
І раптом над самісіньким вухом як
залунає: крак-крак-крак... Хто це? Звідки? Голос долинав з молодого осокора,
під яким я вмостився. Дивно, що це за птаха так виспівує? Скільки тут рибалю,
ніколи не чув нічого подібного. А над головою знову: крак-крак-крак...
Підійшов я ближче, усі
гілляки ретельно обдивився. Ніякої пташки й близько немає. Може, полетіла?
І тут зненацька замість пташки світло-зелену жабку угледів.
Притислася вона жовтавим животиком до гладенького стовбура, зачепилася за нього
лапками... Ніби приклеїлася. Не відірвеш.
Та це ж квакша. Жабка така, яка лиш уночі полює. А
вдень перечікує, в густому листі від сонця ховається.
Сидить собі отак в холодочку і ні-ні, та й подасть
голос. Хто не знає, нізащо не здогадається, що то жаба співає.
Я б цілий день ту квакшу слухав, та щось риба клювати
перестала. І на обрії, бачу, хмари
з’явилися.
Ого, та чи не гроза насувається? Заходився я вудочки
змотувати, а квакша все голосніше, все настирливіше кричить.
Що це з нею? Налякав хто?
Вирішив я подивитися на неї і не впізнав. Сиділа
жабка на тому ж місці, так само приклеївшись до стовбура, але як вона
змінилася! Спинка зробилася темно-зеленою. Навіть коричнювато-зеленою. Якби не
бачив її раніше, нізащо б не повірив у це перевтілення.
Але згодом збагнув, що «перефарбувалася» жабка
недаремно. І кричала не з доброго дива. Це вона грозу передчувала. Навіть
приказка така у народі є: «Квакне квакша на суку — дощ застука по даху».
І справді. Після обіду розхвилювалися дерева,
загримотів грім і на землю, на луки, як горох, посипався град.
(328 слів)¹Пічкур – невелика срібляста рибка.
Визнач жанр
прочитаного твору.
А оповідання
Б казка
В легенда
1.
Коли відбувалися події, описані у творі?
3. Визнач послідовність у розташуванні пунктів плану до поданого тексту.
□ Опис жабки
□ Гроза.
□ Хмари на
обрії.
□ Осінній ліс.
□ Квакша
«перефарбувалася».
□ Невідоме «крак
– карк – крак».
4.Вибери
рядок, у якому подано дієслова
теперішнього часу.
А чаклує, відгуло, прислухаюся
Б помітить,
полетіла, переказувати
В полює,
ховається, тікає
5.Підкресли
головні члени речення. Зазнач, якою
частиною мови вони виражені. От і золота осінь уже чаклує у чарівному
лісі.
6.
Поєднай вислови та їх
тлумачення.
7.Поміркуй і запиши, як ти розумієш народну приказку «Квакне квакша на суку´ – дощ застука по
даху» (3-4 речення).
Робота № 3
Текст для читання
І варіант
ЗОЛОТІ БДЖОЛИ
(У) нас новина: дідусь (П,п)етро
завів бджіл.
Дві маленькі хатки стоять за наш_ю в_ликою хат_ю у
са_ку, і я вже (з)ранку біжу (до) них. (Х,х)атки називаю__ся
вуликами.
Продеру очі, зирк у вікно —
сонячне промі__я стриба_ по шибках.
Зирк по хаті — тих промінчиків повна хата. Отак вистрибом літають. Наче ті
__оли.
Тільки (не) гудуть. То на _еркалі зблиснуть( ) то у відрі
(з) водою( ) то на миснику сере_ посуду.
Якби не бджоли — сидів би і дивився.
Побіжу до бджіл.
Гульк — а на порозі півень.
«Кукуріку!» — здоровкається зі мною.
Треба б йому нотацію прочитати, що знову водив курей у шкоду. Але він довго
огризатиметься. Показуватиме, начебто не розуміє, що накоїв. Потім з ним
побалакаю.
Тільки й кажу півневі:
— Ніколи мені — іду пасти бджіл.
Він сердиться і гулькотить, мовби повен рот води набрав.
— Ото треба було в шкоду не ходити,— таки кажу йому.
Хай зрозуміє свою помилку.
Він образився і пішов до криниці. Ліг, очі заплющив.
Треба кинути йому зерна.
Кидаю зерна. Він згукує курей, а тут бджоли летять.
Знову запізнився через цього півня!
Бджоли полетіли пастися аж у гречку. Якби ж вони втрапили назад.
Побіг би, пригнав би назад, але не знаю, де наші, а де чужі Треба їх якось
позначити.
Сиджу біля вуликів. Дивлюся, як танцюють золоті бджоли на сонці.
Дзвенять. Раді-радісінькі, що тепло, що немає дощу і що я сиджу біля них.
Ці нікуди не дінуться. Вони вулик стережуть. Якби ті не заблукали — дорога
далека до гречки.
Може, собаку завести, хай пасе їх.
По телевізору показували, як собаки овець пасуть.
З бджолами собаці буде легше — їх вовки не крадуть.
Скажу дідусеві про собаку.
Сонце гріє, трава росте, я слухаю.
Летять!
Летять, наче літаки. Одна за одною. Ото, мабуть, напаслися!
Сідають. Залазять у вулик. Щось кажуть тим, які вулик стерегли. Хваляться,
яка добра гречка.
Тепер ці спочивають, а ті летять.
Біжу за ними і свищу, щоб не одбилася яка в дорозі.
За М. Слабошпицьким
Виконай завдання.
1.
Хлопчик біг:
а) пасти гусей;
б) годувати курей;
2.
З’єднай стрілками відповідні частини.
Сонячні промінці мовби
повен рот води набрав.
Півень гулькотить наче
літаки.
3.
Запиши, як ти розумієш, через що
хвилювався хлопчик?
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4. В якому
рядку записані всі дієслова?
а) пасеться, літали, літак;
б) бджоли, бджоляр, принесли;
в) сердиться, завів, сідають.
5.
З’єднай стрілками відповідні групи слів.
Споріднені слова балакати,
розмовляти;
6.
З першого абзацу тексту випиши всі
займенники.
__________________________________________________________________________________________________________________________
__________________________________________________
Комментариев нет:
Отправить комментарий